Page 20 - STRATEJİK PLAN (2019-2022)
P. 20

STRATEJİK PLAN 2019 - 2022




               TRA2  2014  –  2023  Bölge  Planı  ile  başta  bölgesel  kalkınma  politikaları  olmak  üzere
               sosyoekonomik  kararların  mekâna  duyarlı  bir  şekilde  oluşturulması  hedeflenmiş,  ulusal  ve
               uluslararası yatırımlar da dikkate alınarak bölge düzeyinde değişimi ve gelişimi hızlandıracak
               mekânsal  kararlar  getirilmiştir.  Beşeri  kapasitenin  arttırılması  ve  fiziki  altyapı  sorunlarının
               çözülmesi  ile  daha  yaşanabilir  şehirlerin  oluşturulması;  coğrafi  konumunun  da  verdiği
               avantajları  kullanarak  lojistik  merkezi  ile  tarım,  hayvancılık  ve  turizm  sektörlerinin
               geliştirilmesi  ana  senaryosuna  dayanan  bölge  planı  kapsamında  2014-2023  dönemi  için
               geliştirilen mekânsal gelişim şeması; yerleşmeler arası mal, ulaştırma, üretim ve dağıtım gibi
               akım  ilişkileri  üzerine  kurgulanmıştır.  Mekânsal  gelişim  şemasında  bölgesel  kalkınma  ile
               yerleşme sistemi arasında ilişki kurulmuş ve kalkınmanın mekânsal boyutu dikkate alınmıştır.
               Bölge  içi  ve  bölgeler  arası  erişilebilirliğin  arttırılması  için  kuzey  –  güney  (Artvin–Ardahan–
               Kars–Ağrı–Van  )  ve  doğu  –  batı  bağlantılarının  (Iğdır–Kars–Erzurum–Trabzon/Rize,
               Doğubayazıt–Ağrı–Erzurum)  karayolu  ve  demiryolu  altyapısının  yapılması  ve  geliştirilmesi
               hedeflenmiştir. Böylelikle, Hopa ve Trabzon limanları, mevcut ve açılacak olan sınır kapıları
               ile  Kars  ve  Rize’de  yapılması  planlanan  Lojistik  Merkezleri  vasıtasıyla  iç  ve  dış  pazarlara
               ulaşılması hedeflenmiştir. Söz konusu bağlantıların geliştirilmesi/oluşturulması ve böylelikle
               ulaşım altyapısı ve çeşitliliğinin sağlanması, bölgede ticaret ve üretimin canlanmasına katkıda
               bulunacaktır. Bu kapsamda Ardahan ve Ağrı illeri hayvancılık faaliyetleri ile ön plana çıkarken
               Kars hayvancılık ve hayvancılığa dayalı sanayi ürünleri ve lojistik merkez konumu ile ön plana
               çıkmaktadır.  Iğdır  ili  ise  Gürbulak  ve  Dilucu  sınır  kapılarına  yakınlığının  verdiği  avantajla
               lojistik, ticaret ve hizmet sektörünün gelişeceği bir merkez olmasının yanı sıra Doğu Anadolu
               Bölgesinin bütününe hitap edecek şekilde bir bitkisel üretim merkezi haline gelecek ve TRA2
               Bölgesi açısından önemli bir sanayi gelişimi sağlayacaktır.

               2.6.2 Sosyal Yapı
               Kalkınma Bakanlığı (mülga DPT) tarafından 2003 yılında hazırlanan İllerin ve Bölgelerin Sosyo-
               Ekonomik  Gelişmişlik  Sıralaması  Araştırması’na  göre  genel  gelişmişlik  bakımından  Iğdır  69.
               sırada yer almaktadır. 2011 yılında güncellenen 2014 – 2023 TRA2 BÖLGE PLANI 7 çalışmaya
               Iğdır  69.  sıradadır.  Bu  durum  bölgenin  durumunda  dikkate  değer  olumlu  değişikliklerin
               oluşmadığı,  bilakis  ülke  geneline  kıyaslandığında  olumsuz  bir  tablo  ortaya  çıktığını
               göstermektedir.  Söz  konusu  çalışmalar  TRA2  bölgesinin  temel  kamu  hizmetleri  konusunda
               Türkiye'nin  en  geri  kalmış  bölgelerinden  birisini  oluşturduğunu  ve  dolayısıyla  kamu
               hizmetinin  nitelik  ve  nicelik  olarak  arttırılmasının  bölge  açısından  hayati  önem  taşıdığını
               göstermektedir.  2011  yılında  yapılan  İllerin  Sosyoekonomik  Gelişmişlik  Sıralaması
               çalışmasında  TRA2  Bölgesi,  eğitim  ve  sağlık  hizmetleri  göstergeleri  ve  gelişimi  açısından
               Türkiye  ortalamasının  altında  yer  almakta  olup  eğitim  durumuna  göre  Iğdır  68.  sırada  yer
               alırken sağlık hizmetleri Iğdır 69. sırada yer almaktadır.

               2.6.3 Nüfus ve Göç
               Bölge genel olarak göç vermektedir. 2000 yılında sırasıyla Ardahan, Kars ve Ağrı illerinin göç
               verme hızın oldukça yüksektir. 2011 yılına gelindiğinde bu üç ilin net göç hızı, Bölgenin en
               düşük göç verme hızı değerine sahip Iğdır iline yaklaşmıştır. On yıllık nüfus projeksiyonlarına
               göre, 2013 yılında 76.481.847 olan Türkiye nüfusunun yıllar içinde sürekli artması ve nüfusun
               2023 yılında 84.247.088 olacağı tahmin edilmektedir. TRA2 Bölgesi illerinde Ağrı ve Iğdır’da
               büyük değişimler öngörülmemekle birlikte ise Kars ve Ardahan illerinin nüfuslarının azalacağı
               öngörülmektedir.





                                                                                                           19
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25