Page 45 - IĞDIR İLİ COĞRAFİ İŞARET STRATEJİSİ ARAŞTIRMA RAPORU 2011
P. 45
12. SONUÇ VE ÖNERİLER
Yapılan bu araştırma kapsamında, Iğdır yöresinde Coğrafi İşaret tescili almış, başvurusu yapılmış
ve Coğrafi İşaret tesciline haiz olabilecek ürünler incelenmiştir. Bu ürünlerin Iğdır’a katkıları neler
olabilirliği üzerine araştırmalar yapılmıştır.
Yapılan birçok araştırma ile coğrafi işaretlerin gerek “ulusal” gerekse “uluslararası” başta
ekonomik olmak üzere birçok katkısının olduğu ortaya konulmuştur. Avrupa Birliği sınırları içinde
bulunan coğrafi işaretli ürünlerin 2020 yılı itibariyle yaklaşık değerinin 75 milyar Euro civarında olduğu
görülmektedir, bu durum Coğrafi İşaretlerin ekonomik büyüklüğünü kanıtlar niteliktedir. Doğal olarak
coğrafi işaret denildiği zaman birçok kesimin düşündüğü ilk şey yöreye getireceği ekonomik kazançtır
(Demir, 2020).
Coğrafi işaretin yöre üzerine tek katkısı ekonomik getiriler değildir. İşaretlemeler ile yörenin
kültürlerinin geçmişten geleceğe kadar uzanmasına yardımcı olunmaktadır. Unutmamalıyız ki; her
ulusun, her yörenin kendine ait korunmaya değer bir kültürü bulunmaktadır. Bu kültür değerleri
coğrafi işaretleme ile geniş kitlelere ulaşıp, gelecek nesillere miras olarak kalacaktır. Ülkelerin kendine
özgü ürünleri ile ayrışması ve bunları bir gösterge haline getirebilmesinin katkıları oldukça fazladır. Bu
ayrışmayı oluşturabilmenin en önemli ve en geçerli yolu coğrafi işaretlemedir. Çünkü coğrafi
işaretleme ülkenin kimliğini ön plana çıkarır. Ayrıca bu kimlik kendi içlerinde kent kimliğini oluşturur.
Iğdır kenti kendine özgü birçok parametreye sahiptir. Bir kültür mozaiği olan kent bulunduğu
41 coğrafi konum nedeniyle de stratejik anlamda önem arz etmektedir.
Çalışma kapsamında elde edilen sonuçlar iki kategoride toplanmıştır. Bunlar Iğdır’a yönelik
yapılması gereken çalışmalar nelerdir ve bunların yapıldığı takdirde yöreye katkılarının neler
olabilirliğidir.
Iğdır’a yönelik yapılması gereken çalışmalar;
Iğdır’a has tarımsal ürünler için coğrafi işaret başvurularını teşvik etmek;
Iğdır’a has tarımsal üretime dayalı olan gastronomik ürünlerin başvurularını teşvik etmek;
Gastronomi turizmine yönelik tanıtım ve pazarlama çalışmalarını teşvik etmek;
Yörenin kültürel kimliğinin oluşmasında ve pekiştirmesinde önemli olan ustalıklara dayalı
ürünlerin başvurularını teşvik etmek;
Bu çalışmaları iyi bir pazarlama stratejisi ve doğru denetim mekanizmaları oluşturularak
desteklemek.